letsfaceit

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010

Self esteem är inte bara en låt!

Av Zara - 21 oktober 2010 10:03

När man blivit såhär gammal som jag, så börjar allt falla på plats, man fattar vem man är, vilka man bör ha i sin omkrets och vilka som är riktiga vänner.

Detta gäller givetvis inte alla och tur är väl det annars skulle inte JAG ha några vänner! ;)


Det fina med att veta vem man är, är att man också, i de flesta fall, vet vad man vill!

Jag, som ett lysande bra exempel på "i de flesta fall", vet massor om mig själv men jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor.


Det jag däremot verkligen vill påpeka är att det är skillnad på självkänsla och självförtroende, alltså att man verkligen kan tycka om sig själv och det sättet man blev funtad på, men man kanske inte törs göra saker som man har kasst självförtroende över t.ex att sjunga inför publik, trots att man kanske inte suger stenhårt på det, därför att man är rädd för att göra bort sig, man tror att man inte kan, och har nån nångång beivrat sin egen dåliga självkänsla och hoppat på en med detta så kan det vara riktigt tungt!


Det är där vi alla andra kommer in i bild, man blir påverkad av andras åsikter, man kan absolut skita i andras åsikter med (belive me!), men andras uppskattning och fina ord taggar en, precis som glåpord sänker en och vill du vara ansvarig över att ha sabbat nån annans självkänsla/förtroende? Skulle inte tro det va? 

Det skulle kunna funka ganska bra, om folk valde att låta andra lyckas och må bra, istället för att tycka synd om sig själv och dra ner dom i samma träsk man själv trampar lera i.


Jag vill också vara lika bra som andra på vissa saker, men det är ju inte deras fel att jag inte lyckas på samma sätt eller har deras talang/ förmåga, och de förtjänar sitt beröm för det!


Summan av kardemumman kan alltså vara att efter ett tag med sjyssta människor runt sig vågar man, man törs tillåta sig själv att vara bra eller dålig, att vara den man är, ha en bra självkänsla/förtroende och man vågar till och med göra bort sig utan att det är en nära döden upplevelse!


En liten inflik till alla unga och äldre tonåringar som jag vet battlar med det här riktigt ordentligt, det kommer en dag då man förstår allt bättre, självkänslan blir bättre om du vill och tror på dig själv, Det kommer alltid finnas folk som beter sig som idioter, det är deras förlust men det känns kanske inte lika tufft, livet tar inte slut i morgon för att den där killen/tjejen inte ringde, eller för att man inte har adidas skor!


Själv är jag så gammal att adidas, puma och nike innebär träningskläder och inte hippast på skolan. Det vill också säga att det känns som ett träningspass att flanera inne på Stadium och Intersport, helt slut när jag kommer ut därifrån, kanske till och med en gnutta träningsvärk!


Så kom ihåg nu, dagens moralkaka: "Man får vara som man är, när man inte vart som man skulle!" för man inser det när man har bra självkänsla, jag är jag och vem fan orkar vara nån annan, det har ju dom fullt sjå med själva! Ooooh va klyschigt, men däremot jävligt sant!


 
 
Sandra

Sandra

21 oktober 2010 11:17

Bra text! :) Men poæng och tråd. Jag håller på sjælv nu att undvika de ja vet trycker ner på mig! Så det ær en kamp och nått alla går igenom. Ha det gott!

http://scenbloggen.com/sandramagnusson

Zara

21 oktober 2010 11:19

Tusen tack och du, kämpa på!! Bra att du tar tag i det, då är du ingen träsktrampare! :D Ha det gott du med!

 
Vivi

Vivi

21 oktober 2010 14:05

Ahhhh ytterligare en bra text
*klapp klapp*

http://www.missvivis.se

Zara

21 oktober 2010 16:22

Tack! :)

 
baraenjeppe

baraenjeppe

21 oktober 2010 18:25

Ja att ha "rätt" människor runt en är ju viktigt, folk man inte behöver göra sig till för. Som själva känner det i ens egna närvaro, dvs man är sig själv och man vågar vara sig.
Du skriver bra och intressant som vanligt

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

Zara

21 oktober 2010 21:07

Ja det krävs ofta en enorm trygghet för att vi alla ska kunna slappna av, och det är väl sånt man inser när man blir äldre, när man var yngre kunde man ju umgås med vem som helst, även de som behandlade en som skit, för att de var hippa :-/
Tusen tack :)

 
Petra

Petra

22 oktober 2010 19:00

applåder och vågen!!!! :-) Sååå rätt ;-) Kram kram

http://pel.blogg.se

Zara

22 oktober 2010 23:06

Tack Petra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zara - 11 december 2011 00:03

För att läsa inlägget du nyss såg reklam om klickar du på följande länk, helt enkelt:   http://letsfollowourlust.blogspot.com/   Lämna alla kommentarer där, för här inne kan jag varken publicera eller svara på dom, fråga mig inte varför, fråg...

Av Zara - 13 augusti 2011 23:36

Bloggplatsen har tyvärr tröttnat ur på mig ser det ut :(   Jag kan inte spara inlägg, ladda upp bilder, svara och spara kommentarer utan att få uppdatera sidan en miljon gånger och ibland kan jag inte ens logga in. Så nu har jag gett upp och fl...

Av Zara - 31 juli 2011 23:52

Nu pratar vi inte rynkor, framfall, grått hår och skägg på hakan, men det känns ju inte så där vidare värst långt borta faktiskt.Efter ett par nätter nere i parken i byn, på onyktert vis, vaknar jag nämligen upp lördag morgon och hade precis fyllt 75...

Av Zara - 27 juli 2011 23:38


Jajemen, vart hör den här bilden hemma mån tro?? Gissa bilden och vinn en länkning eller nåt sånt!     ...

Av Zara - 21 juli 2011 00:27

Vad har hänt med mig??!!   I veckan som var, hälsade jag på min mamma och syster i norraste norrland och var på tivoli med barnen, och jag börjar inse att jag är en äkta mamma i övre ungdomsålder! :-O   För det första har jag dödsångest när j...

Vadå? Är det onsdag?

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Queen of the castle!


I´m one of those ladies who can´t ware white without getting dirty!

Skriv en kråka :)

Bring it on!

2 besvarade frågor

Read me!

Senil Arkiv

Omröstning

Avsluta meningen! Den här bloggen är...
 ..Fullständigt fantastisk!
 ..Alldeles alldeles underbar!
 ..Klarar mig inte utan!
 ..Har den på Bloglovin of course!

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Bör följas slaviskt

RSS

..Oo..

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloglovin´

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards