letsfaceit

Alla inlägg under maj 2011

Av Zara - 9 maj 2011 23:23

Vad jobbar du med och hur mycket tjänar du?


Jag har ett par sanningens ord att säga nämligen!


Och det handlar om ett mycket underskattat yrke, undersköterskor, och som ni förstår utfärdar jag detta yrke själv.

Jag är helt övertygad om att väldigt många inte fattar alls vad vi pysslar med, och säger man att man jobbar med dementa/äldre så tänker folk direkt att det enda man gör är att torka skit, och jag kan inte ens med ord beskriva hur fel ni har, och jag är en mycket ordberikad person.


Så innan ni dömmer ut en undersköterska vill jag att ni ska veta att vi jobbar skift, varannan helg, storhelger, heldagar och delade turer för en ganska mager lön i jämförelse med många andra, helg & storhelgs ob:et är inte i närheten av det andra får för obekväm arbetstid, vi jobbar året om, dygnet runt, för att ta hand om vuxna människor, med ett helt liv bakom sig och med all erfarenhet det innebär, och som inte längre klarar av ens en normal vardag, av olika anledningar.


Vi finns till hands för ledsna ögon, trötta själar, onda kroppar, arga sinnen, tröstlös ångest och oroliga minnen.

Vi vårdar, plåstrar, tröstar, skrattar, gråter, kramas, handräcker, och får en trasig själ att finna sinnesro, få känna sig viktig och delaktig i det som kallas livet och ha en meningsfull sista tid och vardag här & nu.

Vi stöter på tragiska livsöden, splittrade liv och hela familjer som behöver stöd & en smula kärlek.


Vi måste vara superflexibla och starka - både psykiskt och fysiskt.

För varje människas liv och rum vi kliver in i, finns ett nytt förhållningssätt för just den här dagen, den här gången, den här personen, den här tiden, den här känslan.

Vi sköter pappersarbete,  hanterar mediciner och rehabiliterar.

Vi sköter beställningar av mat och förrådsvaror.

Ibland får vi hårda ord, slag, rivsår och bitmärken, från oroliga själar, det är tyvärr ibland en del av denna grymma sjukdom som präglar många av dom vi stöter på.


Vi hjälper en människa att göra sig iordning på morgonen, sånt som vi alla friska tar för givet...Och hjälper dem i säng till kvällen.

Vi bäddar rent, borstar tänder, städar upp, duschar, rakar hakor, friserar, syr, tvättar, torkar, hänger, stryker, diskar, bakar, kokar kaffe, lagar mat och ser till att det blir en trevlig dag för dom som behöver det, dom som är byggstenarna i vår värld, dom som nu lämnat över stafettpinnen till oss.


Om någon som läser detta har nåt att invända, så shoot man shoot, tala om exakt vad som är ovärdigt i detta arbete, vad vi gör för fel för att ligga längst ner på coola listan över yrken, och varför det faktiskt finns folk som skrattar åt vårat "löjliga" yrke?


Man ska inte kasta sten i glashus, det finns många som aldrig skulle fixa en dag på mitt jobb, jag är HELT övertygad, och stolt att tillhöra elitstyrkan Undersköterskor! Vi gör ett förjävla bra arbete!! Fatta vilken meritlista vi har! Vi använder kropp, tanke, minne & själ varje minut, varenda dag, ASGRYM är fanimej bara förnamnet!

Av Zara - 7 maj 2011 22:16

Vi alla strävar efter att få vara en del av den mänskliga truppen, på ett eller annat sätt, bekräftelse är A och O, alla måste få synas på nåt vis, för att känna sig uppskattade och känna sig respekterade.


Ett enda litet trevligt ord kan lätt lysa upp någons vardag, om man menar det man säger, annars blir det tvärtom...ett hån.

Ett ord kan också vända upp och ner på en människas hela liv, ett negativt ord utan positiv effekt, där man känner att man hamnar i ett dammigt töcken och börjar ifrågasätta sig själv och sitt utseende.

ALLA bör komma ihåg att de flesta människor inte besitter såpass mycket självkänsla, självförtroende & självinsikt för att låta ett sånt ord bara rinna av en. Man blir helt enkelt av-truppad.


Därför ska vi gå igenom Zara´s enkla ordlista för dumheter och vad dessa ord kan ha för betydelse..egentligen!


Idiot = Ett gammalt beprövat sätt att förklara någon annans dumhet och i själva verket menas det "jag kunde inte komma på något bättre"


Fan va ful du är = Ett ord som sårar otroligt mycket men som egentligen innebär "jag har låg självkänsla och jag är bra sugen på din frisyr, men är för feg för att erkänna det" & "jag kunde inte komma på nåt bättre"


Dra åt helvete = Som jag har fattat det så finns det spel, brännvin, döskallar, tatueringar & naket folk där nere, alltså egentligen ett jädrigt kul ställe att vara på så egentligen betyder detta nåt positivt "Jag vill att du ska ha det riktigt skoj & jag är avis på att du får åka dit, bara för att jag sa det nu"


Glasögonorm = Uppenbart är denna person som säger detta ganska intelligensbefriad då ingen människa kan använda ormar som glasögon och riktiga glasögon används pga synfel...Jag vet, skitläskigt att dessa IQ badbollar ingår i vår trupp! oO


Korkskalle = menas helt enkelt "du är förjävla bra på att flyta"


Pucko = menas helt enkelt "du är som en god kall härlig chokladdryck på butelj...Smoooth!"


Looser = Mycket enkelt "Din förlorare" vilket egentligen betyder "du förlorade i leken: vem som är mest elak" Och vinnaren vet vi ju alla vem det är...right?


Nörd = är egentligen en förkortning på: "NästanÖverdrivetRekoDrömkille/tjej" Helt ofarligt med andra ord!


Fuck you = betyder egentligen "jag är oskuld och i want to fuck you" Då får man bara säga ifrån, vänligt men bestämt!


Fitta = Nåt de flesta män strävar efter och stället vi alla kommer ifrån från början, vad kan vara vackrare, fitta går alltså enligt biologisk regel inte att använda som ett fult ord, och så var det med det!







Vadå? Är det onsdag?

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Queen of the castle!


I´m one of those ladies who can´t ware white without getting dirty!

Skriv en kråka :)

Bring it on!

2 besvarade frågor

Read me!

Senil Arkiv

Omröstning

Avsluta meningen! Den här bloggen är...
 ..Fullständigt fantastisk!
 ..Alldeles alldeles underbar!
 ..Klarar mig inte utan!
 ..Har den på Bloglovin of course!

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Bör följas slaviskt

RSS

..Oo..

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloglovin´

bloglovin

Skapa flashcards