letsfaceit

Direktlänk till inlägg 9 maj 2011

Skulle du fixa en dag på mitt jobb??

Av Zara - 9 maj 2011 23:23

Vad jobbar du med och hur mycket tjänar du?


Jag har ett par sanningens ord att säga nämligen!


Och det handlar om ett mycket underskattat yrke, undersköterskor, och som ni förstår utfärdar jag detta yrke själv.

Jag är helt övertygad om att väldigt många inte fattar alls vad vi pysslar med, och säger man att man jobbar med dementa/äldre så tänker folk direkt att det enda man gör är att torka skit, och jag kan inte ens med ord beskriva hur fel ni har, och jag är en mycket ordberikad person.


Så innan ni dömmer ut en undersköterska vill jag att ni ska veta att vi jobbar skift, varannan helg, storhelger, heldagar och delade turer för en ganska mager lön i jämförelse med många andra, helg & storhelgs ob:et är inte i närheten av det andra får för obekväm arbetstid, vi jobbar året om, dygnet runt, för att ta hand om vuxna människor, med ett helt liv bakom sig och med all erfarenhet det innebär, och som inte längre klarar av ens en normal vardag, av olika anledningar.


Vi finns till hands för ledsna ögon, trötta själar, onda kroppar, arga sinnen, tröstlös ångest och oroliga minnen.

Vi vårdar, plåstrar, tröstar, skrattar, gråter, kramas, handräcker, och får en trasig själ att finna sinnesro, få känna sig viktig och delaktig i det som kallas livet och ha en meningsfull sista tid och vardag här & nu.

Vi stöter på tragiska livsöden, splittrade liv och hela familjer som behöver stöd & en smula kärlek.


Vi måste vara superflexibla och starka - både psykiskt och fysiskt.

För varje människas liv och rum vi kliver in i, finns ett nytt förhållningssätt för just den här dagen, den här gången, den här personen, den här tiden, den här känslan.

Vi sköter pappersarbete,  hanterar mediciner och rehabiliterar.

Vi sköter beställningar av mat och förrådsvaror.

Ibland får vi hårda ord, slag, rivsår och bitmärken, från oroliga själar, det är tyvärr ibland en del av denna grymma sjukdom som präglar många av dom vi stöter på.


Vi hjälper en människa att göra sig iordning på morgonen, sånt som vi alla friska tar för givet...Och hjälper dem i säng till kvällen.

Vi bäddar rent, borstar tänder, städar upp, duschar, rakar hakor, friserar, syr, tvättar, torkar, hänger, stryker, diskar, bakar, kokar kaffe, lagar mat och ser till att det blir en trevlig dag för dom som behöver det, dom som är byggstenarna i vår värld, dom som nu lämnat över stafettpinnen till oss.


Om någon som läser detta har nåt att invända, så shoot man shoot, tala om exakt vad som är ovärdigt i detta arbete, vad vi gör för fel för att ligga längst ner på coola listan över yrken, och varför det faktiskt finns folk som skrattar åt vårat "löjliga" yrke?


Man ska inte kasta sten i glashus, det finns många som aldrig skulle fixa en dag på mitt jobb, jag är HELT övertygad, och stolt att tillhöra elitstyrkan Undersköterskor! Vi gör ett förjävla bra arbete!! Fatta vilken meritlista vi har! Vi använder kropp, tanke, minne & själ varje minut, varenda dag, ASGRYM är fanimej bara förnamnet!

 
 
Malin

Malin

10 maj 2011 10:51

Jag gillar ditt inlägg som bara den! Det är helt sant det du skriver , är själv snart utbildad undersköterska och har gjort ett antal praktiker och sommarjobb ! Varje gång någon frågar vad jag håller på med och jag säger undersköterska så bara skrattat dom och undrar om det är kul att torka skit hela dagarna ! Dom fattar ju inte att det är så mycket mer ! Jag är 100% nöjd med mitt val av yrke !!!! Så håller till 100% med dig i ditt inlägg !! Mvh Malin

http://TheStarEver88.bloggplatsen.se

Zara

10 maj 2011 11:55

Tusen tack! Ja de borde ha sig en högerkrok, dom som fäller såna kommentarer, många törs knappt säga vad dom jobbar med, just för att man får sån respons, respektlösa jävlar är det som säger så, de både nedvärderar yrket och de äldre, de skulle inte palla en dag på ditt jobb, kom ihåg det! :)

 
Joanna

Joanna

10 maj 2011 11:05

Dom som inte jobbar inom vården eller som underskötersker kommer aldrig att förstå vad det är vi egentligen gör som usk.. Jag är själv usk o älskar det jag gör, vi gör mycket för dom men vi får så mycket mer tbx av dom.. O det handlar inte bara om att byta en blöja, den som inte fixar det hur fixar dom då att byta på en liten unge? saken e den samma bara det att det är äldre människor ist..

http://www.JoannaCarlsson.bloggplatsen.se

Zara

10 maj 2011 11:53

Nej, det är tyvärr sant :-/ Men minns att det du gör är något unikt, och klappa dig själv på axeln!!

 
Joanna

Joanna

10 maj 2011 13:52

Jag älskar det jag gör o skulle aldrig byta ut mitt val av yrke till något helt annat.. Jag visste vad jag ville bli redan när jag gick i sexan o det e det jag är idag.. =) Vi lever med en skit lön men jag e jävligt stolt över vad jag jobbar med.. O många tänker inte på att vi faktiskt kan jobba inom mycket i vården med usk-utbildningen..

http://www.JoannaCarlsson.bloggplatsen.se

Zara

10 maj 2011 14:14

Jag vill definitivt jobba med det jag gör (psyk/demensutredning), jag önskar bara att förutsättningarna var mkt bättre, lön för mödan :)

 
Vivi

Vivi

10 maj 2011 13:57

Hmmm kanske är det bara jag men jag har inte upplevt någon i min närhet som nedvärderat det yrket, tvärtom. Då hör jag tyvärr fler negativa kommetarer om t.ex kassör-yrken (sitta i kassan på ICA).
Alla yrken är viktiga, men det är klart att lönen för en undersköterska är väldigt låg med tanke på arbetsbelastningen !

http://www.missvivis.se

Zara

10 maj 2011 14:10

Gud vad roligt att höra! :) Jag tror inte jag känner någon på varken mitt jobb, eller andra arbetsplatser som inte fått höra tvärtemot tyvärr :-/ Ja, jag håller med, alla yrken gör att samhället snurrar, hur vore det om det inte fanns nån i kassan när man ska handla t.ex, och ja, lönen borde ligga på chefsnivå :)

 
Jeanny

Jeanny

10 maj 2011 15:23

Hejhej. Jag kan direkt säga att jag inte hade klarat av ditt jobb! Du kan vara stolt över att du klarar av det! :) Så gör vad du är bra på och skit i vad alla andra säger om ditt yrke!
Läs och kommentera gärna min blogg! :DKram

http://www.davidsbrud.bloggplatsen.se

Zara

10 maj 2011 15:30

Hej! Tusen tack! Ja, jag skiter fullständigt i det, men det gör mig förbannad att folk ser ner på det här yrket, då de inte har en aning om hur mycket det kräver utav en, för en låg lön dessutom :-/ Det ska jag! :)
Tack för kiken!
kram!

 
Ingen bild

www.lagomskadetvara.blogspot.com

10 maj 2011 15:57

Tycker detta inlägg helt klart platsar i tex Aftonbladets Debatt :)

http://www.aftonbladet.se/debatt/

Zara

10 maj 2011 18:33

Haha, tycker du? :) Jag vet ändå inte ens hur man gör så :)

 
Madde

Madde

10 maj 2011 18:57

MYCKET bra skrivet! Jag är också undersköterska och vet vad man får göra under en dag! Mtcket bra att nån tog upp det! Håller med om att detta inlägg borde komma i någon tidning!

Som sagt bra skrivet och vi kan vara mycket stolta över vårat arbete!

http://maddiiee.bloggplatsen.se

Zara

10 maj 2011 19:13

Tusen tusen tack! :) Haha, ja jag kanske skulle ta och skicka in det till nån tidning :)

Och du, var stolt & kämpa på, tillsammans ska vi visa vad vi går för :)

 
Anki

Anki

10 maj 2011 19:34

Håller fullständigt med. Du skrev detta så kanonbra. Är själv undersköterska. Dementa & äldrevården har jag varit inom i 23 år. Torka skit på gamla är vad man får att höra, detta yrke är så mycket mycket mer. Nu är jag inom psyk, även där finns fördomar mot yrket. Avslutar med att säga, vilken toppenblogg du har.
Mvh
Anki.

http://www.ankifl.bloggplatsen.se

Zara

10 maj 2011 21:25

Tusen tusen tack! Det värmer i hjärtat! :)
Ja du har helt rätt, det verkar vara värt lika med noll att vara utbildad och arbeta med det man gör för vissa, men vi vet ju hur fel dom har, eller hur?? ;)
Tack för kiken! :)

 
Ingen bild

Ancie

11 maj 2011 16:38

Helt sant. Att arbeta med människor verkar helt enkelt inte vara så viktigt i dagens samhälle om man ser till de urusla lönerna. Den privata sektorn inom företagsverksamhet, det är där pengarna ligger. Att sedan ta hand om de som har byggt Sverige samt att utbilda de som så småningom skall ta över landet efter oss tycks dock inte alls vara någon prioritet. (min lön suger fett också vill jag lova)

Zara

12 maj 2011 00:12

Nej, det är helt förjävligt faktiskt!
Det är precis som du säger, man lägger minst krut på dom som byggt upp vårat samhälle och definitivt för lite på våra barn, ganska skrämmande faktiskt :-/

Ja, lärare har inte fet lön dom heller, och det är också ett mycket viktigt yrke. Kan säga att Kricke tjänade lika mycket som mig när han jobbade 60% och jag jobbade 82% och hade då också helg och kvälls OB inkluderat i min lön, och han arbetar inte med människor.

 
Hanna

Hanna

11 maj 2011 23:37

Min bästa vän är undersköterska, men det är synd att de yrken som handlar om att ta hand om oss människor och se till att livet fungerar är de som är sämst status för. Som undersköterskor, lärare, förskolepersonal, städare osv... och många "kvinnliga" yrken över huvudtaget. Det har nog mycket att göra med att de som jobbar med ekonomi och yrken där de har mycket att säga till om löner får högre löner och då blir det inte lika mycket kvar till de "riktiga arbetarna".

Bra inlägg, och jag kan tänka mig att många hade blivit förvånade över hur ansträngande jobbet är, fast jag tror att de flesta hade klarat av det - förutsatt att de ville klara av det. Vill man inte anstränga sig för att klara av arbetet så är det klart att det blir svårt!

Annars så får du ha en trevlig dag! :)

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Zara

12 maj 2011 00:07

Ja, det är otroligt synd!

Tack! Jag som jobbat ett tag med dementa/psyk/demensutredning kan säga att det har verkligen med fingertoppskänsla att göra, ALLA är olika trots att de lider av samma form av demens, det är ett mycket svårare yrke än många tror, och det är också anledningen till mitt inlägg, det handlar inte om att trampa folk på tårna, utan att verkligen visa vikten av vårat yrke, och varför vi borde ha bra mycket högre lön, samt hur svårt det faktiskt är, att vissa antar att det enda man gör är torka skit, då blir man fanimej mörkrädd.

Tack för kiken!

 
jeppen

jeppen

17 maj 2011 14:13

Grymt inlägg...själv jobbar jag ju på bank, finns inte en chans att jag skulle klara ditt jobb!...skamligt nog tjänar oftast en banknisse som jag dubbelt upp mot vad du tjänar

Min morsa jobbar innom åldrigsvården...som USKA...och jag fattar inte hur hon orkar...tunga lyft, senila människor som biter och slår...Ni är värda all heder, och framförallt betydligt bättre betalt...jag menar, min morsa har jobbat sådär en trettio år på samma ställe, kämpat och med omvård tagit hand om de äldre, jag gör fan inte mycket samhällsnyttigt..jag tjänar 20.000 mer än min mor en månad.....någonstans har samhället styrt fel, när man premierar jobb inom finans och bank, betydligt mer en att jobba med människor...igen Zara det är NI som är ryggraden i samhället...tusen tack för att NI finns...

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

Zara

27 maj 2011 11:21

Tack för din underbara kommentar

 
jeppen

jeppen

27 maj 2011 20:04

tack själv!
Jag är imponerad över Er som klarar detta..har själv jobbat extra på ett ålderdomshem när jag pluggade...var fan helt slut varje kväll...kroppen värkte av lyften ..jag vet hur det är att torka gamla människor i rumpan..att byta blöjor på människor som varit glada och levnadsglada tio år tidigare...jag är ärlig när jag säger att jag INTE skulle klara det som yrke.

Tack igen Zara för att Ni finns, ni är ryggraden, dålig lönade....Ni är sjukt undervärderade!!

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

Zara

8 juli 2011 00:35

Du är fantastisk som vanligt min käre Jeppe! TACK! Hoppas en massa undersköterskor ser din kommentar och tar åt sig!!

 
Ingen bild

Håkan

5 juli 2011 23:00

Zara!

Ni alla uskor gör ett jättebra jobb. Jobbet i sig är fruktansvärt enkelt....löjligt enkelt. Att man då ska gå och begära mer betalt är under all kritik.

Ska ni tjäna mer än 20 000? Ingångslön för SSK ligger runt 20 000! Läkare runt 23 000! Det är två yrkersgrupper som studerat hårt för sin licens. Det har inte uskorna gjort. Examinerade uskor idag vet knappt vad insulin innebär.

Zara

8 juli 2011 00:28

Det här inlägget är ju nästan pinsamt Håkan!

Det är inte löjligt enkelt, då är du precis en sån som det här inlägget handlar om.

Jag kan ta både blodprover, blodtryck, urinstickor, HB, insulin, linda ben, vårda sår. Vad tror du uskorna på akuten gör då, rullar tummarna???

Jag säger inte att uskor ska tjäna mer än vad en sjuksköterska eller läkare ska göra, utan att detta är livsviktiga yrken, deras OCH mitt och undersköterskor undervärderas nåt enormt, precis som du just gjorde, skäms på dig Håkan!

 
Petra

Petra

8 juli 2011 10:58

<3

http://www.hittadjur.se

Zara

8 juli 2011 11:09

:*

 
Rebecka

Rebecka

24 november 2011 17:57

Bra skrivet!

http://troochtvivel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zara - 11 december 2011 00:03

För att läsa inlägget du nyss såg reklam om klickar du på följande länk, helt enkelt:   http://letsfollowourlust.blogspot.com/   Lämna alla kommentarer där, för här inne kan jag varken publicera eller svara på dom, fråga mig inte varför, fråg...

Av Zara - 13 augusti 2011 23:36

Bloggplatsen har tyvärr tröttnat ur på mig ser det ut :(   Jag kan inte spara inlägg, ladda upp bilder, svara och spara kommentarer utan att få uppdatera sidan en miljon gånger och ibland kan jag inte ens logga in. Så nu har jag gett upp och fl...

Av Zara - 31 juli 2011 23:52

Nu pratar vi inte rynkor, framfall, grått hår och skägg på hakan, men det känns ju inte så där vidare värst långt borta faktiskt.Efter ett par nätter nere i parken i byn, på onyktert vis, vaknar jag nämligen upp lördag morgon och hade precis fyllt 75...

Av Zara - 27 juli 2011 23:38


Jajemen, vart hör den här bilden hemma mån tro?? Gissa bilden och vinn en länkning eller nåt sånt!     ...

Av Zara - 21 juli 2011 00:27

Vad har hänt med mig??!!   I veckan som var, hälsade jag på min mamma och syster i norraste norrland och var på tivoli med barnen, och jag börjar inse att jag är en äkta mamma i övre ungdomsålder! :-O   För det första har jag dödsångest när j...

Vadå? Är det onsdag?

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Queen of the castle!


I´m one of those ladies who can´t ware white without getting dirty!

Skriv en kråka :)

Bring it on!

2 besvarade frågor

Read me!

Senil Arkiv

Omröstning

Avsluta meningen! Den här bloggen är...
 ..Fullständigt fantastisk!
 ..Alldeles alldeles underbar!
 ..Klarar mig inte utan!
 ..Har den på Bloglovin of course!

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Bör följas slaviskt

RSS

..Oo..

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloglovin´

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards